La compañía, que este año celebra su 110 aniversario, se coloca dentro de las primeras 10 posiciones del ranking general de “Las 100 empresas con mayor responsabilidad ESG”.

Ciudad de México, 27 de febrero de 2024 – Grupo Herdez, la compañía de alimentos con más historia en el país y que este año celebra su 110 aniversario, se encuentra en la posición 6 de la 11ª edición del ranking MERCO Responsabilidad ESG. Este monitor de reputación corporativa líder en México, Latinoamérica y España, reconoce anualmente a las empresas más destacadas por su compromiso con las personas, las comunidades, el medioambiente y gobierno corporativo.

En esta ocasión, Grupo Herdez obtuvo las siguientes posiciones:

  • Ranking ESG, sección “Enviromental” (Ambiente): Posición 7
  • Ranking ESG, sección “Social”: Posición 7
  • Ranking ESG, sección “Governance” (Gobernanza): Posición 10
  • Subcategoría Alimentos de Empresas con Mayor Responsabilidad ESG: Posición 3

Desde 2012, la empresa alineó su estrategia a 7 Objetivos de Desarrollo Sostenible, con el propósito de aportar a los compromisos de la Agenda 2030, propuesta por la ONU. Entre algunos de sus logros al cierre del 2022 en términos de impacto Ambiental, Social y Gobierno Corporativo (ASG), destacan los siguientes:

  • Inversión del 4.0% de la utilidad neta consolidada en programas sociales.
  • Reciclaje del 84.3% de los residuos que generó.
  • 66% de las localidades cuenta con sala de lactancia.

Andrea Amozurrutia, Directora de Finanzas y Sostenibilidad de Grupo Herdez, expresó: “En Grupo Herdez mantenemos firme nuestro compromiso con impulsar la sostenibilidad empresarial para el logro de los objetivos de la Agenda 2030. Es un orgullo ser reconocidos dentro del Top 10 de Merco Responsabilidad ESG.”

MERCO Responsabilidad ESG se compone de un ranking general, uno sectorial y tres listados que responden a cada dimensión de la sustentabilidad ESG (medio ambiente, social y de gobierno corporativo), catalogando así a las 100 empresas más responsables en términos ESG en 2023

2020

2020

  • 2020: In collaboration with La Costeña® and Sanfer®, we delivered 35,000 basic food baskets to benefit more than 175,000 Mexicans affected by the COVID-19 health contingency.

    We launched the first edition of Semillero Nutrisa®, a program to support Mexican women entrepreneurs to participate in a training and business development program.

  • 2021: We became the first consumer company in Latin America to partner with Google, a global technology giant, to accelerate our digital transformation. 

    We signed an agreement with the American company General Mills® to distribute their products in Mexico, with which we entered the categories of cereal bars and prepared dessert flours.


    We celebrated the 80th anniversary of Doña María® mole with the inauguration of Casa Doña María Pons, headquarters of Fundación Herdez® in San Luis Potosí.

    We were placed in the report “Mexican Companies for the 2030 Agenda in the Decade of Action” of the Global Compact, for the actions of the Saber Nutrir® program as a reference practice to achieve Zero Hunger, one of the 17 Sustainable Development Goals of the UN.

  • 2022: We acquired Interdeli and Deli, Dips & Snacks, expanding our capabilities to new categories such as hummus, cheeses, and dips, integrating brands such as Libanius, Flaveur, Liguria, and Señor Cactus into our portfolio.

    For the first time in our history, we brought the best of Mexican cuisine to the United Kingdom with the Herdez® brand, through a joint alliance with McCormick & Company, Inc.

    We issued the first sustainability-linked bond in the food industry in Mexico, committing to reduce our water consumption per ton produced by 2030.

    We signed the United Nations Women’s Empowerment Principles (WEPS), reaffirming our commitment to gender equality.

    We joined the UN’s CFO Coalition for the SDGs, which drives the transformation of corporate finance to achieve the goals of the 2030 Agenda.

    We joined the Pacto por la Comida of the BAMX Network, an initiative that promotes more sustainable food production and consumption systems, with the goal of reducing Food Loss and Waste in the industry.

  • 2023: We consolidated the integration of Chilim Balam® into the Impulse segment portfolio, with which we positioned ourselves in the candy and snack category in the retail model.

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