Grupo Herdez informa sobre actualizaciones en temas fiscales

Ciudad de México, México, a 18 de noviembre de 2022 – Grupo Herdez, S.A.B. de C.V. (“Grupo Herdez” o la “Compañía”) (BMV: HERDEZ) informa:

  1. En el informe correspondiente al tercer trimestre de 2022 del 19 de octubre de 2022, se informó respecto de la liquidación de un crédito fiscal a Nutrisa, S.A. de C.V., para el ejercicio de 2017 relativa a un cambio en la interpretación de la ley por parte de la autoridad fiscal con relación a la aplicación de la tasa del 0% en la enajenación de helados y paletas de yogurt.
  2. Al respecto, por resolución de fecha 26 de octubre de 2022, notificada el 4 de noviembre de 2022, el Servicio de Administración Tributaria (“SAT”) resolvió confirmar el crédito fiscal para el ejercicio 2017 por un monto total de $436’791,544.00 (CUATROCIENTOS TREINTA Y SEIS MILLONES, SETECIENTOS NOVENTA Y UN MIL, QUINIENTOS CUARENTA Y CUATRO PESOS 00/100).
  3. Después de analizar las respectivas resoluciones y previa consulta con nuestros asesores, la compañía considera que la tasa del 0% de IVA debe ser la aplicable a los helados y paletas de yogurt, al constituir un alimento congelado.
  4. Al tratarse de un cambio en la interpretación y aplicación de la norma por parte del SAT, la compañía interpuso en tiempo y forma el Juicio de resolución exclusiva de fondo ante el Tribunal Federal de Justicia Administrativa.
  5. El juicio citado otorga el beneficio de no tener que garantizar los montos respectivos en términos de la ley aplicable.
  6. La Compañía continúa con el proceso de defensa en contra de diversas resoluciones correspondiente a los ejercicios fiscales de 2014, 2015 y 2016, para demostrar que las liquidaciones son improcedentes y, por lo tanto, ha cumplido en tiempo y forma con sus obligaciones fiscales en materia de IVA.
  7. La compañía reitera su compromiso con la legalidad y manifiesta que ha cumplido cabalmente con sus obligaciones fiscales.

2020

2020

  • 2020: In collaboration with La Costeña® and Sanfer®, we delivered 35,000 basic food baskets to benefit more than 175,000 Mexicans affected by the COVID-19 health contingency.

    We launched the first edition of Semillero Nutrisa®, a program to support Mexican women entrepreneurs to participate in a training and business development program.

  • 2021: We became the first consumer company in Latin America to partner with Google, a global technology giant, to accelerate our digital transformation. 

    We signed an agreement with the American company General Mills® to distribute their products in Mexico, with which we entered the categories of cereal bars and prepared dessert flours.


    We celebrated the 80th anniversary of Doña María® mole with the inauguration of Casa Doña María Pons, headquarters of Fundación Herdez® in San Luis Potosí.

    We were placed in the report “Mexican Companies for the 2030 Agenda in the Decade of Action” of the Global Compact, for the actions of the Saber Nutrir® program as a reference practice to achieve Zero Hunger, one of the 17 Sustainable Development Goals of the UN.

  • 2022: We acquired Interdeli and Deli, Dips & Snacks, expanding our capabilities to new categories such as hummus, cheeses, and dips, integrating brands such as Libanius, Flaveur, Liguria, and Señor Cactus into our portfolio.

    For the first time in our history, we brought the best of Mexican cuisine to the United Kingdom with the Herdez® brand, through a joint alliance with McCormick & Company, Inc.

    We issued the first sustainability-linked bond in the food industry in Mexico, committing to reduce our water consumption per ton produced by 2030.

    We signed the United Nations Women’s Empowerment Principles (WEPS), reaffirming our commitment to gender equality.

    We joined the UN’s CFO Coalition for the SDGs, which drives the transformation of corporate finance to achieve the goals of the 2030 Agenda.

    We joined the Pacto por la Comida of the BAMX Network, an initiative that promotes more sustainable food production and consumption systems, with the goal of reducing Food Loss and Waste in the industry.

  • 2023: We consolidated the integration of Chilim Balam® into the Impulse segment portfolio, with which we positioned ourselves in the candy and snack category in the retail model.

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