Grupo Herdez reporta resultados del cuarto trimestre y anual 2013

México, D.F., a 20 de febrero de 2014 – Grupo Herdez, S.A.B. de C.V. (“Grupo Herdez” o “la Compañía”) (BMV: HERDEZ, OTC: GUZBY), reportó hoy sus resultados correspondientes al cuarto trimestre y al ejercicio concluido el 31 de diciembre de 2013.

“Este año presentó varios desafíos en términos de un consumo más débil a lo esperado y del impacto de determinadas partidas no recurrentes. No obstante lo anterior, en relación con el mercado, nos beneficiamos de la incorporación de Grupo Nutrisa, lanzamos con éxito nuevos productos como parte de los esfuerzos de innovación, y continuamos optimizando la plataforma de manufactura con miras a la productividad. Anticipamos que el consumo permanecerá débil a principios del año, más en el largo plazo, la economía mexicana se verá beneficiada como resultado del incremento en el gasto del Gobierno y las reformas, así como de la continua recuperación en Estados Unidos”

Héctor Hernández-Pons Torres, Presidente y Director General de Grupo Herdez

DATOS RELEVANTES DEL AÑO

  • Las ventas netas consolidadas crecieron 9.8%, debido principalmente a la incorporación de Nutrisa.
  • El margen de operación y el margen UAFIDA, excluyendo las partidas no recurrentes, se ubicaron en 12.7% y 15.6%, respectivamente. Lo anterior refleja, principalmente, una baja absorción de costos y gastos fijos derivada del débil desempeño de las ventas.
  • El margen neto sin gastos extraordinarios se contrajo 2.4 puntos porcentuales, a 5.3%, como resultado del desempeño operativo y el incremento en los intereses pagados.

2020

  • 2020: We launched the first edition of Semillero Nutrisa. Together with Nutrisa and the Victoria147 business academy for women, we invited women entrepreneurs to participate in a training program to improve the management of their businesses and have the potential to become part of our supply chain.

We established our first technological alliance with Google, which will allow us to accelerate the digital transformation of Grupo Herdez through the use of Google Cloud Platform tools such as BigQuery ML, Looker, among others.

Through the Herdez® brand and Aires de Campo® we joined the “Sowing a New Normality” initiative, promoted by the civil society organizations Ríos Tarango and Ectágono, which aims to increase the vegetation cover of the environmentally valuable area Barranca de Tarango.

  • 2021: We developed the Group’s second proprietary e-commerce platform, with the Nutrisa® online store.

We updated the apps through which we manage the loyalty programs of our retail brands, Cielito Querido Café® and Nutrisa®, improving our customers’ in-store experience.

During the year, 15 formulas had their nutritional profile strengthened by reducing some critical added nutrients (sugars, sodium and saturated fats).

  • 2022: We expanded our capabilities into new categories through the acquisition of Interdeli and Deli, Dips & Snacks. Integrating brands such as Libanius, Flaveur, Liguria and Señor Cactus into our portfolio.

We Issued the first sustainability bond through which we
committed to a 25% reduction in our water consumption.

Together with our partner McCormick & Company, Inc. we
brought the most iconic Mexican cuisine to the tables of the United Kingdom
through meal kits, sauces and condiments under the Herdez® brand.
  In less than a year, we obtained a 5.5% shelf
share in the Tesco supermarket chain.

We consolidated the integration of Chilim Balam® into retail brands, a leading brand in the snack segment